Versenyszámok:
- egyéni, vegyes mezőny.
Lebonyolítás rendje:
- A verseny a klasszikus 20-as Paskievics szabályai szerint bonyolódik, dupla játék nélkül.
- Az I-III. fordulók lebonyolítása véletlenszerű sorsolással történik.
- Egy forduló 50 percig tart, amelynek végét jelezzük, és a folyamatban lévő parti az utolsó leosztás. Ezután az asztaltitkárok a sportági felelős szervezőnek leadják a jegyzőkönyvet és kezdődik a következő forduló.
- Az I-III. fordulóban az asztaloknál megszerzett helyezés alapján (1. hely 5 pont, 2. hely 3 pont, 3. hely 2 pont, 4. hely 1 pont, 5. hely 1 pont) a kapott pontokat összesítjük, ez adja ki a döntők előtti sorrendet (holtverseny esetén a nagyobb összegű nyeremény dönt), majd a döntőkben partik a végső sorrendet határozzák meg. A döntőkben mindenki tiszta lappal indul, tehát az eddig megszerzett pontjait nem viszi magával.
Annak érdekében, hogy az országrészenként illetve tarokk-körönként alkalmazott szokásokat egységesítsük, az alábbi néhány pontban ismertetjük a versenyszabályait:
Licitálás
- A lehetséges licitek növekvő sorrendben a következők: három (1p), kettő (2p), egy (3p) és szóló (4p).
- Tartani csak akkor lehet, ha a játékos már előzőleg is licitált, valaki más ennek felülígért, és a megnövelt licitet még senki más nem tartotta.
- Aki hármat mondott, annak az utána elhangzó kettőt tartania kell, kivéve ha az engedésre lehetősége van.
- Licitet engedni XX-as tarokk és nagy honőr birtoklása esetén lehet - akinek engedték a partit, köteles trullt mondani, ha nagy honőrrel rendelkezik.
- A licitálást megnyerő, az ún. játékos, kevesebb lapot is felvehet, ezzel növelheti a parti értékét.
- Licitálni honőrrel lehet ill. a negyedik játékos honőr nélkül is licitálhat - ha előtte mindenki passzolt.
- Az ún. próba során a játékos a kapott honőrt köteles a partit lejátszani; ha nem, akkor nincs játék, de játék nélkül az alapjáték díját nem kell megfizetnie.
- Licitálni az ún. nagy honőrökre kötelező kivéve, ha az első körben előttünk már ketten licitáltak.
Invit
- A versenyen a licitet nyerő játékos köteles partnerül hívni a tőle hiányzó legmagasabb tarokkal rendelkező játékost, általában a XX-ast.
- Ettől eltérő eset az ún. invit a XIX-re ill. a XVIII-ra. Az invitet fogadó játékos az invit természete alapján köteles meghívni az invitet adó játékost partneréül a XX-as ill. a XX-as és a XIX-es tarokkok hiányában is. Invit fogadása esetén a XX-as hívására nincs lehetőség.
Skartolás
- A játékosok a skartolás során ugyanannyi lapot fektetnek, amennyit a talonból kaptak.
- Tilos letenni a XX-as tarokkot, és bármely királyt.
- A felvevő skartja a játékos-pár, a többieké az ellen-pár pontjaihoz számítandó.
Partnerhívás
A liciten elnyert lapok skartolása után a felvevő bejelentheti a tarokk-számát, partnert hív, figurát mond be és passzol. A következő játékosok sorrendben tarokk-számot mondhatnak be, partit kontrázhatnak, rekontrázhatnak stb., új figurát mondhatnak be vagy az előzőleg bemondottakat kontrázhatják, a kontrázottakat rekontrázhatják stb.
„Egy mondatos szabályok”:
- Csak egyéb tarokkot szabad partnerül hívni, honőrt nem.
- Tarokk-szám: A VIII vagy IX tarokk bemondása lehetőség, kivétel, hogy a pagát ulti és a volát bemondója és kontrázója köteles bemondani az esetleges tarokk-számát. A tarokk úriemberek játéka!
- A parti kontrázása után minden további bemondás az ellenpár részére szól a parti rekontrázásáig.
- A partnerül hívott játékos, ha nagy honőrrel bír, köteles trullt mondani.
- Volát esetén a négy király bemondva csak akkor értékelhető, ha azt a volátot mondó játékos partnere előzőleg mondta be, ellenkező esetekben ill. csendben nem díjazható.
- A csendes trull díjazható csendes ill. bemondott volát esetén is.
A versenyek értékelhető figurái:
- Parti a licitálás ill. a felvétel alapján:
- hármas: 1p.
- kettes: 2p.
- egyes: 3p.
- szóló: 4p.
- Volát csendben: a parti értékének 3-szorosa, bemondva a 6-szorosa.
- Trull csendben: 1p, bemondva 2p.
- Négy király csendben: 1p, bemondva 2p.
- Pagát ulti: csendben 5p, bemondva 10p.
- XXI fogás: csendben 21p, bemondva 42p.